Omistan hevosen ja auton. Molempien hevosvoimia tarvitsen arjessa. Hevosen kanssa metsässä pääsen rauhoittumaan ja saan tuulettaa päätäni. Autoa tarvitsen hieman nopeampaan liikkumiseen. Käytän paljon junaa työmatkoilla, mutta muuten oma auto on ehdoton apu lähes joka päivä. Jopa suurimmat kaupunkialueet maassamme ovat varsin harvaan asuttuja, joten tieliikenne ja yksityisautoilu on meille monelle aivan välttämätöntä. Ei siis mitään luksusta tai turhuutta.
Moni yritys Suomessa tarvitsee autojen apua. Kumipyörillä kulkee valtava määrä tavaraa ympäri maailmaa. Ammatillinen kuljetusala on myös tärkeä elinkeino maassamme. Se on pidettävä suomalaisten käsissä niin verotus, työllisyys kuin kokonaisturvallisuus syistä. Nyt teitämme kuluttaa liian moni ulkomaalainen kuljetusliike ja erityisesti kaasupoljinta painaa kuski, jota ei koske meidän lainsäädäntömme ja työehtomme. Tarkempaan syyniin pitäisi laittaa lupamenettelyt ja niiden valvonta, sekä kuljettajien työehdot ja niiden noudattaminen.
Tieliikenteelle on asetettu kovat päästövähennystavoitteet, mikä on ohjannut myös verotusta. Autoilu on perinteisesti ollut hyvä verotuksen kohde ja verotulojen lähde. Vuonna 2023 valtion verotulot tieliikenteestä olivat arvonlisäveroineen yli kahdeksan miljardia euroa, josta polttoaineista kerättyjen verojen osuus oli 4,4 miljardia euroa. Päästöohjaus on toiminut tarkoitetulla tavalla ja se yhdessä etenkin liikenteen energiatehokkuuden kehittymisen kanssa on johtanut liikenteen veropohjan heikentymiseen. Suomeksi sanottuna, kun polttomoottoriautot vähenee, vähenee myös verotulot, mutta ympäristö kiittää. Hallitus onkin perustanut työryhmän suunnittelemaan liikenteen verotuksen ja rahoituksen kokonaisuudistusta. Haasteita siinä riittää, sillä alan kilpailukyky erityisesti pienillä yrityksillä on heikentynyt nopeasti. Liian moni kuljetusalan toimija on lopettanut tai ei ole löytänyt seuraajaa rattia pyörittämään.
Liikenteen kustannusten lisäksi tiestön kunto on koko kansantaloudelle erittäin tärkeä asia. Rapistuvat tiet tulevat kalliiksi. Monttuja ja paikkaa paikan päällä löytyy aivan liian monelta tieltä. Julkisuudessa on kerrottu rikkoontuneista autoista ja onnettomuuksista, joissa yhtenä tekijänä on ollut tien huono kunto. Tämän kyllä olen huomannut ajellessani työni puolesta erilaisiin tilaisuuksiin ympäri Suomen. Tiestön korjausvelka on jo nyt 2,5 miljardia euroa, mikä vaikuttaa niin liikenteen sujuvuuteen ja erityisesti liikenneturvallisuuteen. Joten vuosina 2024 ja 2025 toteutetun laajan päällystysohjelman jatkon rahoitus pitää turvata.
Tänään lauantaina 6.9 vietetään kansallista Auton päivää ja 29.kerran. Autoliitto järjestää paikallisia tapahtumia kymmenillä paikkakunnilla tarkoituksena herättää keskustelua autoilun merkityksestä. Autoilu ei saa olla joko tai asia, vaan sekä että. Autot ja autoilu kehittyy jatkuvasti kuten on tapahtunut vuosisatojen ajan ja hyvä niin. Tavoite on kestävä tapa liikkua ja liikuttaa. Tässä tavoitteessa yhteiskunnalla on merkittävä rooli mahdollistajana ja kehittäjänä.
Tänä samana päivänä juhlistamme myös omaa Suomenhevostamme. Päivän tavoitteena on lisätä tietoisuutta suomenhevosen historiallisesta roolista ja nykyisestä merkityksestä yksilöille ja hevosalalle sekä nostaa esiin hevosalan monipuolisia yhteiskunnallisia hyötyjä. Eli samana päivänä esillä on erilaiset hevosvoimat, joilla päästään eteenpäin jatkossakin.
Niina Malm

Vastaa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.